باورهای اشتباه درباره از کوره در رفتن: چطور در پوکر اعصابمان را کنترل کنیم؟

چطور در پوکر اعصابمان را کنترل کنیم؟

از کوره در رفتن که در بین بازیکنان حرفه ای پوکر به تیلت (Tilt) مشهور است، یکی از عوامل مهم در شکست بازیکنان در بازی های پوکر است. امروز در وبسایت «انفجاروین» به صورت کامل به از کوره در رفتن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

شکی نیست که از کوره در رفتن از مشکلات اساسی بازیکنان پوکر است، اما ننگی که پیرامون آن وجود دارد باعث شده که کمتر درباره آن صحبت شود. از کوره در رفتن را مشخصا یکی از خصوصیات بازیکنانی می دانند که از ذهنی ضعیف و بد می دانند که چندان هم پوکربازان جدی نیستند. نکته دیگر اینکه تصور عمده بر این است که بازیکنان خوب اصلا از کوره در نمی روند، بلکه تیلت تنها برای بازیکنان ضعیف است. ولی شکی در این نیست که تمام بازیکنان حتی بهترین ها هم روزی از tilt در می روند.

اما مسئله این است که کسی در مورد آن صحبت نمی کند. اما چرا با وجود چنین مشکلی که هر آن ممکن است دست به گریبان بازیکنان پوکر شود کسی از آن صحبت نمی کند؟ و چرا غلبه بر آن سخت است؟ همین نیز به بسیاری از باورهای نادرست، همان دروغ هایی که به خود می گوییم و اغلب خودمان هم از آن اطلاع نداریم منجر می شود که باعث می شود نتوانیم به لحاظ ذهنی در پوکر پیشرفت کنیم.

دروغ شماره یک: با خودمان صادق هستیم!

صادق بودن با خود در مسائل مهم بسیار سخت است، چون غلبه بر بی تحرکی خیلی دشوار است. ماندن در حاشیه امنیت روانی ساده است، چون لازم نیست با حقایق آزاردهنده روبرو شوید. چون دیگر لازم نیست در هیچ کاری تغییری بدهید. همچنین حس خوبی داریم و عزت نفس ما هم دست نخورده باقی می ماند. بنابراین، درک کنید که انجام آن کار دشواری است. بنابراین اگر متوجه شدید که دارید با مربی یا یکی از دوستان خود به راحتی در مورد نقاط ضعف خود صحبت می کنید، بدانید که یک جای کار می لنگد! و بهتر است که زمانی را به بازبینی و تجدید نظر در مورد نقاط ضعف خود اختصاص دهید. چرا که به احتمال زیاد بر خلاف آنچه تصور می کنید، خواه آگاه یا ناآگاهانه، بخشی از واقعیت را پنهان می کنید.  

دروغ شماره دو: تمام آدم های دنیا مخالف ما هستند!

احتمالا شنیده اید که در پوکر حقم بود برنده شوم اصلا مفهومی ندارد، اما این هم باعث نمی شود که حس بهتری داشته باشیم. ولی باز هم نمی توانیم باور کنیم اتفاقاتی بیفتد که به لحاظ احتمالات ریاضی آنقدر بعید هستند و مهم نیست که در چه موقعیتی باشیم، همیشه وضعیت سختی را برای از سر گذراندن این طوفان ها پیشرو داریم. و از ما بشنوید، دانستن احتمالات ریاضی وقتی که اوضاع مطابق میل ما پیش نمی رود، احساس خوبی به ما نمی دهد.

دروغ شماره سه: چون بی خیالی طی می کنیم از کوره در نرفته ایم!

تامی آنجلو در کتاب «عناصر پوکر» شرح می دهد: «از کوره در رفتن اساسا هر گونه انحرافی از بازی برتر و ذهنیت برتر شما محسوب می شود، هر چند ناچیز یا گذرا باشد. همین از کوره در رفتن نیز باعث می شود کارهایی انجام دهیم که اگر بهترین بازی خود را انجام می دادیم، معمولا انجام نمی دادیم.» رایج ترین نوع از کوره در رفتن را نوع سختِ آن می دانند. در این نوع از کوره در رفتن بازیکن شروع به از دست دادن کنترل خود می کند و پول خود را همانطور دور می ریزد و با یأس و سرخوردگی سعی می کند پولی که باخته را جبران کند. خواه خودمان این کار را انجام داده ایم یا نه، همه ما این نوع از کوره در رفتن را در پوکر دیده ایم.

در چنین موقعیتی بازیکن با خود فکر می کند: «وقتی اتفاق بدی می افتد، من معمولا به خوبی از پس آن برمی آیم. من شروع به بازی هر دست یا زدن بلوف های بزرگ یا موارد مشابه آن نمی کنم.» و از آنجایی که آنها اعتقاد دارند با توجه به اتفاقات بدی که افتاده هنوز هم نظم و انضباط خوبی دارند یا اینکه بدتر اصلا حس نمی کنند از کوره در رفته اند. ولی شاید به طریق دیگری که قبلا به آن فکر نکرده اید، از کوره در رفته باشید. ممکن است در روند تصمیم گیری شما تفاوتی به وجود آمده باشد، برای مثال، سریع تر از حد عادی دست به حرکت می زنید. شاید شما به سمت نوعی از کوره در رفتن رفته اید که باعث می شود، محافظه کارتر از وضعیت عادی بازی کنید.

اما هر انحراف کوچکی از کوره در رفتن حساب می شود…

منطق پشت این قضیه هم ساده است؛ شما برعکس آنچه انتظار می رود را انجام می دهید و حتی محافظه کارتر بازی می کنید، بنابراین خود را به دردسر نمی اندازید. ممکن است بیشتر برای بازیکنان حریف احترام قائل شوید، چون ناخودآگاه نمی خواهید یک کال بد دیگر انجام دهید. به یاد داشته باشید، هر انحراف کوچکی از استراتژی مطلوب شما، از کوره در رفتن حساب می شود.

برخی بازیکنان پوکر فشارهای عاطفی را بهتر از سایرین تحت کنترل خود در می آورند. ولی عدم ایجاد یک استراتژی برای مقابله با از کوره در رفتن، صرفا به این دلیل که شما به صورت غیرعاقلانه ای بی پروا نیستید، چیزی جز دروغ گفتن به خودتان نیست. این را به خود می گوییم تا خود را از انجام کار سخت تجزیه و تحلیل بازی خود و یافتن راهی برای بهبود آن در امان نگه داریم! بله حقیقت تلخ است.

دروغ شماره چهار: انصراف نشانه ضعف است

جنیفر هارمن از بازیکنان مشهور پوکر می گوید: «وقتی می بازید، بازی کردن دشوار است. بنابراین باید مطمئن شوید که خود را در موقعیتی قرار نمی دهید که آنقدر ببازید که نتوانید روز بعد به راحتی آن را جبران کنید. باخت های خود را کم نگه دارید. وقتی می بازید، افراد دیگر برنده می شوند. وقتی آنها برنده می شوند، احساس بهتری دارند و بهتر بازی می کنند.»

اینها جلساتی نیستند که بخواهید ادامه دهید. بازیکنانی هستند که در انتهای جلسات طولانی ۲۴ ساعته به کلی فنجان قهوه و چشم های قرمز از بی خوابی و خستگی ناامیدانه انتظار کشیده اند تا چیزی گیرشان بیاید. با این حال، به ندرت می بینید کسی جلسه پوکر فوق العاده ای داشته باشد و خود را مجبور به ادامه بازی کند. معمولا این دست بازیکنان برای چند ساعت عالی بازی می کنند و بعدا با خودشان فکر می کنند: «خوب، احساس خوبی است، بهتر است بروم جشن بگیرم.» ولی همین ها جلساتی هستند که باید ادامه دهید، چون در این موقعیت شما احساس خوبی دارید و خوب بازی می کنید. در مقابل، سایر بازیکنان احساس بدی دارند، در وضعیت ذهنی بدی هستند و در نتیجه بدتر بازی می کنند. همه این عوامل به نفع شما هستند و ادامه بازی می تواند یک تصمیم کاملا منطقی باشد.

اطلاع از محرک ها ضروری است…

ولی به یاد داشته باشید، خاصیت اعتیادآور قمار در هنگام باخت از بردن قوی تر است. نیاز به جبران پولی که باخته اید، محرک بسیار قوی است. اطلاع داشتن از این محرک و تشخیص این نکته که ذهن ممکن است به شما دروغ بگوید تا ادامه بازی را توجیه کند، ضروری است. یک مورد رایج را در نظر بگیرید: «بازی خیلی خوب است.» یک بازی خوب دلیل کافی برای بازی در وضعیت مصالحه نیست. احتمالا مگر اینکه شما در بازی باشید که کسی دیوانه وار پولش را روی میز بریزد یا اینکه کورکورانه آل-این کند، وگرنه در وضعیتی قرار ندارید که به بازی ادامه دهید.

تصور نکنید که دوباره این فرصت ها نصیب شما نمی شوند، فردا هم همان بازیکنان ضعیف دوباره سر میز پوکر حاضر می شوند. همیشه تورنمنت های خوبی با حریفان ضعیف پیدا می شوند. ولی مهم داشتن وضعیف روحی و روانی عالی است تا بتوانید با تمام قوای ذهنی و جسمی خود بازی کنید. انصراف از بازی برای مقابله با از کوره در رفتن دلیل بر این نیست که بازیکن ضعیفی هستید و از عهده موقعیت های سخت بر نمی آیید. در عوض، باید بگوییم که دانستن زمان درست انصراف، ظرف مناسبی برای اندازه گیری قدرت یک بازیکن نیز هست. بله،‌ بازیکنان قوی می دانند که چه زمانی دست از بازی بکشند.

دروغ شماره پنج: حتی موقع از کوره در رفتن نیز می توانیم از پس آن بربیاییم!

تفاوت بین ذهنیت بازیکنان خوب و عالی در این است که یک بازیکن خوب فکر می کند، حتی در حالت از کوره در رفتن نیز می تواند به اندازه کافی خوب بازی کند. این بازیکنان پرمدعا و از خود راضی برای ادامه بازی دنبال بهانه می گردند و برای مثال به خودشان می گویند: «وای امروز بازی چقدر خوب است!» و بله، این پوکربازان بازی سطح دو یا سه خود را انجام می دهند، چون فکر می کنند با این سطح بازی همچنان از حریفان خود بهتر هستند یا عقیده دارند سال ها بازی باعث قوی تر شدن آنها شده است. این بازیکنان فکر می کنند که واقعا در مقابل از کوره در رفتن نفوذناپذیر و خدشه ناپذیر هستند.

اما این طرز فکر خطرناک است، چون چند ساعت بازی در حالت مصالحه می تواند نتیجه روزها کار سخت را به هدر دهد. یک بازیکن عالی نه تنها می داند که مستعد از کوره در رفتن است، بلکه از قرار دادن خود در موقعیتی که در سطحی پایین تر از حد عادی خود بازی کند کاملا پرهیز می کند. این دست بازیکنان محرک های خود را بررسی کرده، اینکه چگونه خود را لو می دهند و برای محافظت از خود در مقابل آن استراتژی های خاصی را به کار می برند. یک مثال ساده در این مورد، فردی را در نظر بگیرید که می خواهد رژیم بگیرد، ولی همچنان از سوپرمارکت کلی خوراکی های مضر و هله هوله خریداری می کند. این فرد با خود فکر می کند:«چیزی نیست، گاهی می خورم. ولی وضعیت را تحت کنترل دارم، اصلا امکان ندارد دوباره به عادت های مضر قبلی خودم برگردم.» در آن لحظه در سوپر مارکت، شاید آنچه می گویند بسیار خوب باشد. ولی برای کسانی با ذهنیت ضعیف تر، اصلا اینطور نیست.

از خود در مقابل نسخه ضعیف ترتان محافظت کنید!

یک تصمیم بهتر این است که در همان ابتدا اصلا چنین کالاهایی را خریداری نکنیم، باید بفهمیم که نسخه قوی تر ما با نسخه ضعیف تر یکی نیست. به این ترتیب، نسخه قوی تر با این استراتژی از نسخه آسیب پذیرتر محافظت می کند، باعث می شود مواد غذایی بی ارزش در زمان ضعف در دسترس نباشد. به همین ترتیب، زمان مقابله با از کوره در رفتن زمانی نیست که اتفاق می افتد. بلکه زمانی که در حالت ذهنی پایداری قوی قرار دارید، با آن مقابله کنید تا در هنگام از دست دادن ثبات از خود محافظت کنید.

اما چطور از کوره در رفتن را کنترل کنیم؟

دنیل نگرنو، بازیکن مشهور پوکر برای غلبه بر از کوره در رفتن یک پروسه چهار مرحله ای را پیشنهاد می دهد. ۱-ناامیدی خود را از درون خود تخلیه کنید: به این طریق این امکان را خواهید داشت تا جلوی واکنش عاطفی خود را گرفتند و از تنش بیشتر پیشگیری کنید.

۲-حواستان به وضعیت روحی و روانی خودتان باشد: تا جایی که می توانید در لحظه حضور داشته باشید.

۳-به وضعیت جسمی خود هم توجه کنید: اگر همچنان حس می کنید اضطراب دارید بهتر است بدانید که همچنان امکان از کوره در رفتن وجود دارد.

۴-به این فکر کنید که درست بعد از این لحظه دوست دارید چه حسی داشته باشید: با این کار به خودتان اجازه می دهید که رو به جلو فکر کنید و استراتژی پوکر خود را نه بر اساس گذشته بلکه آینده بچینید.

روش دیگری که می توانید به وسیله آن از کوره در رفتن جلوگیری کنید این است که اشتباهاتی که مرتکب شده اید را بررسی کنید و ببینید از آنها چه چیزهایی می آموزید. فراموش نکنید هر اشتباهی فرصتی برای بهبود مهارت ها و تبدیل شدن به یک بازیکن بهتر است.

سوالات متداول درباره از کوره در رفتن در پوکر

۱-چه عواملی باعث از کوره در رفتن یا تیلت در پوکر می شود؟

تیلت یا از کوره در رفتن در پوکر به دلایل مختلفی رخ می دهد. باخت بد، بلوف نگرفته، دریافت کارت های مُرده، نخوردن کارت ها و باخت به بازیکنان بدتر یا شاید تنها عکس العمل بد به صحبت ها یا کری های حریف از جمله عواملی است که می تواند باعث شود در پوکر از کوره در بروید.

۲-چطور می توان بر از کوره در رفتن در پوکر غلبه کرد؟

ابتدا از روی میز پوکر یا کامپیوتر بلند شوید و قدم بزنید. می توانید به دستشویی بروید و سر و صورت خود را بشوید یا اینکه در هوای آزاد کمی هوا بخورید. از فرصت استراحت خود اصلا برای تماس تلفنی یا صحبت کردن درباره یک باخت بد صحبت نکنید، چون هر کدام از اینها باعث می شود که بیشتر از قبل آرامش خود را از دست بدهید.

۳-آیا می توان از طریق پوکر گذران زندگی کرد؟

بله، این امکان وجود دارد. اما در کوتاه مدت ممکن است با بدشانسی و مشکلات دیگری نتوانید آنطور که باید در پوکر موفق شوید. اما پوکر در نهایت بازی مهارت است و اگر بتوانید مهارت خود در این بازی را بهبود بخشید، می توانید تبدیل به بازیکن حرفه ای شوید و از این راه درآمد داشته باشید.

۴-آیا می توان با پوکر میلیاردر شد؟

بله، چرا که نه! بازیکنان پوکر زیادی بوده اند که با پوکر چه بازی های نقدی و چه تورنمنت ها موفق شدند به ثروت افسانه ای دست پیدا کنند. اما قطعا بسیاری نیز در این راه شکست خورده اند و تمام هست و نیست زندگی خود را بر باد داده اند. باید بدانید برای اینکه بتوانید با پوکر میلیاردر شوید، باید ابتدا تبدیل به یک بازیکن حرفه ای پوکر شوید که مستلزم صرف سال ها وقت و کسب تجربه، مهارت و دانش است.

۵-آیا پوکر برای سلامتی مضر است؟

پوکر به خودی خود اثرات منفی روی سلامتی ندارد. با این حال، وقتی که به صورت مرتب به بازی ها پوکر طولانی بپردازید، دچار کم تحرکی، چاقی و مشکلات سلامتی دیگر می شوید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *